"بيني وبينك"

"بيني وبينك"

Monday 19 April 2010

SeLeMBaR BuLu MaTa..



Diceritakan di hari pembalasan kelak, ada seorang hamba Allah sedang diadili. Ia telah dituduh bersalah kerana mensia-siakan umurnya di dunia untuk berbuat maksiat tetapi ia berkeras membantah. “tidak.. demi langit dan bumi sungguh tidak benar. saya tidak melakukan semua itu”. Maka berkata malaikat “tetapi para saksi mengatakan engkau betul-betul telah menjerumuskan dirimu ke dalam dosa”. Orang itu menoleh ke kiri dan ke kanan, lalu ke segenap penjuru tetapi anehnya dia tidak menjumpai seorang saksi pun yang sedang berdiri di situ melainkan dia sendirian. maka ia pun menyanggah “manakah para saksi yang engkau maksudkan.. disini tidak ada sesiapa kecuali aku dan suaramu”. “Inilah para saksi itu” ujar malaikat. Tiba-tiba mata berbicara “saya yang memandanginya” disusuli oleh telinga “saya yang mendengarkannya” dan dituruti oleh hidung “saya yang menciumnya” bibir pula mengaku “saya yang merayunya” lidah pun menambah “saya yang menghisapnya” dan tangan meneruskan “saya yang merabanya” kemudian kaki pula menyusul “saya yang dipakai lari ketika ketahuan”. Malaikat pun berkata “nah kalau kubiarkan,seluruh anggota tubuhmu akan memberikan kesaksian tentang perbuatan aibmu itu”.

Orang tersebut tidak dapat membuka sanggahannya lagi. Dia berputus asa dan amat berduka sebab sebentar lagi akan dimasukkan ke dalam neraka jahanam Tatkala ia sedang dilanda kesedihan itu, terdengar suara yang amat lembut dari selembar bulu matanya “saya pun ingin juga mengangkat sumpah sebagai saksi”
“silakan” kata malaikat. Selembar bulu mata pun berkata : “ secara terus terang, menjelang ajalnya iaitu pada suatu tengah malam yang lengang, aku pernah dibasahinya dengan air mata ketika ia sedang menangis menyesali perbuatan buruknya. Bukankah nabi Muhammad S.A.W pernah berjanji bahawa apabila ada seorang hamba kemudianya bertaubat walaupun selembar bulu matanya saja yang terbasahi air matanya, namun sudah diharamkan dirinya daripada api neraka.. maka saya, selaku selembar bulu matanya, berani tampil sebagai saksi bahwa ia telah melakukan taubat sampai membasahi saya dengan air mata penyesalan”.
Dengan kesaksian selembar bulu mata itu, orang tersebut dibebaskan dari neraka dan dihantarkan ke syurga. sampai terdengar suara bergaung para penghuni syurga. Lihatlah, hamba Tuhan ini masuk syurga kerana pertolongan selembar bulu mata.

## Ya Allah.. aku memohon pimpinanmu untuk menjilatkan hati ini dalam melaksanakan ibadah dan mengalir khazanah kitab sucimu di bawah redupan payung kebenaran ##

No comments:

Post a Comment